Aspirant-dirigenten!

Gepubliceerd op 31 juli 2016 om 23:55

Project: Muziek beleven voor jonge kinderen.
Vandaag ga ik voor de laatste keer met mijn koffer naar kinderdagverblijf ’t Hummeltje in Nuth. De pilot Muziek beleven voor jonge kinderen sluit ik hiermee af. 6 peuters drommen om mij heen en eentje ligt te slapen op de bank.

 

Zij was niet moe, maar haar oogjes hadden toch het besluit genomen om dicht te vallen, zo vertelde de begeleidster.

De 6 muzikantjes zitten inmiddels al in een halve kring op de mat, nieuwsgierig naar wat we vandaag weer gaan doen. Ik vertel dat we samen gaan spelen, samen beginnen en samen stoppen. Dat gaan we eerst even oefenen: ik maak een beweging voor het begin en met een horizontale zwaai van mijn armen laat ik zien wat het stopteken is. En dan allemaal: lalalalala en stop. Dat gaat na een paar keer al helemaal goed. Vervolgens mogen de muzikanten een voor een een instrument uitkiezen. Er zijn blokfluiten, mondharmonica’s, een keyboard, een klankschaal en klankstaafjes. De mondharmonica’s zijn erg gewild, want die hadden ze nog niet eerder uitgeprobeerd. Ik geef telkens aan wie er mag spelen en wie er moet stoppen en dat lukt al best goed. Een enkel orkestlid gaat zo op in het bespelen van het instrument, dat hij of zij de signalen van de dirigent niet meer ziet. 

Dan is het tijd om de rollen te verwisselen, niet alleen de instrumenten worden omgeruild, maar ook de rol van dirigent gaat nu naar een van de peuters. De kleine knaap gaat zelfbewust op de dirigentenstoel zitten, maakt een beweging en zegt daar voor de zekerheid: “Ja” bij. Ook het stopteken krijgt begeleidende tekst. Hij is tevreden als het hele orkest doet wat hij aangeeft en wij bedanken hem met een groot applaus! Zo volgen er nog 5 aspirant-dirigenten en een voor een slagen ze voor de test. 

Ondertussen is de schone slaapster er bij komen zitten. Nee, ze wil niet meespelen, maar observeert nauwlettend de gang van zaken. Een welbespraakte dame wordt een beetje recalcitrant en met uitdagende glinsteroogjes speelt ze lustig door na het stopsignaal. Ze weet heel goed wat ze moet doen, eerder vertelde ze ons al hoe je kunt laten zien dat je zacht of hard moet spelen. Als het haar beurt is om de groep te leiden, doet ze dit dan ook als een volleerd dirigente: niet alleen beginnen en stoppen, maar ook de verschillen in dynamiek worden aangegeven. Een mooi besluit van deze cyclus: Muziek beleven voor jonge kinderen. 

Als ik vertrek word ik vrolijk uitgezwaaid en als ik nog even omkijk zie ik 7 kindersnoetjes tegen het raam aangedrukt. Dag Hummeltjes!

Marjorie Breekveldt/Marmuzi-pianolessen

Foto: Auteursrecht: prawny / 123RF Stockfoto

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.